آموزشی, تاریخ

تاریخ تولید چرم در جهان

چرم - تاریخ تولید چرم در جهان
  • ماقبل تاریخ

چرم یکی از اولین و مفیدترین اکتشافات انسان است و همچنین از قدیمی ترین و متنوع ترین مواد در جهان. چرم از زمان بدو زندگی بشر وجود داشته است. گفته می شود که تولید و استفده از چرم در بین فرهنگ های مختلف به اشکال گوناگونی ظهور کرده است .تاریخ تولید چرم در جهان تقریبا همسن تاریخ تمدن انسانی است اجداد ما از چرم استفاده می کردند تا از عناصر خود محافظت کنند. انسان ابتدایی، حیوانات وحشی را برای غذا شکار می کردند. سپس لباس، کفش و چادر های خود را از پوست آن ها درست میکردند. با این وجود، آنچه که ما می توانیم با اطمینان نسبی بیان کنیم این است که بشریت در ابتدای تاریخ خود از 100 هزار تا 500 هزار سال گذشته در لباس های مختلفی خود را پوشانده است و در بسیاری از این لباس های اولیه به احتمال زیاد ردی از چرم بوده است.

 تاریخچه چرم2 - تاریخ تولید چرم در جهان

اما استفتده از افزودنی به چرم نیز قدمتی به اندازه ی اکتشاف آن دارد. چرا که اگر قرار بود فقط از پوسته خام حیوانات استفاده کنند. در هوای سرد بسیار غیر قابل تحمل ، سفت و سخت میشد و در هوای گرم به سرعت شروع به پوسیدگی  میکرد. در نتیجه، آنها به احتمال زیاد چربی های حیوانی را روی پوست پوست می زدند و به حفظ آنها می پرداختند.

  • مصرباستان

نقاشی های دیواری و مصنوعات هنری در قبر های مصری با قدمتی تا 5000 سال قبل از میلاد نشان می دهد که چرم برای صندل، لباس، دستکش، سطل، بطری، سایبان برای دفن مرده و تجهیزات نظامی استفاده می شود.همین گواه قدمت تاریخ تولید چرم در جهان است.

تاریخچه چرم - تاریخ تولید چرم در جهان

  • نوسنگی و عصر برنز

در حدود 1300 سال پیش از میلاد، استفاده از پودرهای دباغی بین انسانهای ابتدایی محبوب شد. انسان های ابتدایی با ابداع چنین روشی شروع به ساخت محصولاتی برای استفاده در کارها و حرفه های خود مخصوصا شکار کردند. انسان های ابتدایی از چرم درساخت لباس و ساختارهای ساده مسکن استفاده کردند. رفته رفته برنزه کردن چرم مرسوم شد. این  شیوه های منحصر به فرد، تبدیل به حرفه ایی خانوادگی شد .این روش را به عبرانی های باستان نسبت میدهند.

در دوران نوسنگی، پرورش حیوانات تبدیل به عادت شد که منجر به توانایی بسیار بیشتری درتولید پوشش های چرمی شد .در عصر برنز سومریها و آشوریان از بسیاری از شیوه های مصنوعی استفاده می کردند، حتی گفته میشد آن ها قایق هایی با فراوری چرم میساختند. با توجه به گفته های تاریخ نگار باستانی استرابو، علاوه بر این لوله هایی تاسیساتی با استفاده از چرم در آن زمان  ساخته اند.

تاریخ تولید چرم در جهان دراین عصر اندکی تغییر میکند. دستاورد عصر برنز خلاص شدن بشر از پوسته های ناخوشایند و کم عمر بود و در این زمان فراوری چرم بهبود یافت .قبل از ان گرچه از پوست با استفاده از افزودنی های مختلف بهره گیری میکردند و برای البسه از آن استفاده میکردند ولی با این همه دوام آنها بسیار کم بود و پوست حیوانات بیشتر از پوشش برای کتابت استفاده میشد که بعدها با اختراع کاغذ رفته رفته استفاده از پوست به عنوان وسیله ایی برای نگارش و ثبت وقایع کاهش یافت.

  • یونان و روم

هر دو امپراتوری یونان و روم برای استفاده گسترده خود از کالاهای چرمی در طول قرن ها حکومت خود شناخته شده بودند. یونانی ها در ابتدا شروع به استفاده از چرم برای لباس و کفش در طول دوره ی Homeric حدود 1200 سال قبل از میلاد نمودند و در نهایت بعدها به استفاده های نظامی از چرم روی آوردند. یونانیان باستان با استفاده از فرمول های دباغی که ابداع کردند و با استفاده از چوب و درختان خاصی که در آب برای حفظ چرم خیس بکار میبردند، شهرت یافتند. این نخستین رکوردی از چرم دباغی گیاهی بود که به عنوان یک تجارت معتبر در یونان در حدود 500 سال قبل میلاد مرسوم بوده است. پوست های برنزه شده با سبزیجات هنوز هم تولید می شوند و همچنان یک ماده فعال در دوران عصر جدید هستند. رومی ها نیز از چرم برای کفش، لباس و تجهیزات نظامی از قبیل سپر، زین و مهار استفاده مینمودند.

لباس چرمی - تاریخ تولید چرم در جهان

  • ژاپن

جنگجویان ژاپنی مانند سامورایی ها اغلب از ساختن زره خود استفاده می کنند.در اکثر موارد، چرم و فلز می توانند به دوام و اثر بخشی بیشتر کمک کنند.علاوه بر این، چرم در دسته های چوبی شمشیر های کتانا سنتی به صورت نوار پوستی خشک و چرمی پوستی استفاده میشد که کارایی این سلاح ها را تقویت میکرد.این موضوع گستره ی جغرافیایی تاریخ تولید چرم در جهان را نشان میدهد.

  • قاره آمریکا

هر کدام از بومیان آمریکای شمالی و جنوبی نیز از چرم استفاده می کردند. کسانی که در دشتهای شمال امریکا به شیوه ی عشایری زندگی می کردند، پناهگاه های خود را به فرمی ساده از پوست های چرمی میساختند .بسیاری از فرهنگ ها در هر دو قاره از چرم در همه نوع لباس استفاده می کردند، اغلب آنها را با مهره ها، رنگ ها و پرها به دلایل مختلف زیبایی شناسی و ریشه های مذهبی تزئین می کردند.

  • اروپای قرون وسطی

تاریخ تولید چرم در جهان در اروپای در قرون وسطی بسیار حائز اهمیت است. چرم در سراسر اروپا به ویژه اروپای غربی و مرکزی رواج داشت و در بیشتر صنایع آن روز به کار میرفت.در حالیکه فرایندهای تولید چرم بعد از سپری کردن تاریخی طولانی روبه پیشرفت بود، فرایندهایی مانند برنزه کردن به قوت خود باقی ماندند. علاوه بر استفاده از آن در لباس و موارد دیگر مانند آنچه در گذشته رایج بود، چرم تبدیل به مواد انتخابی برای انواع مبلمان، به ویژه صندلی های غذاخوری شد. ماندگاری، راحت بودن ، مقاومت چرم و همچنین رنگ آمیزی  و کاهش بوی آن از دستاوردهایی بود که استفاده چرم را در حوزه های بیشتر میسر کرد. مانند دیگر فرهنگها، چرم بخش جدایی ناپذیری از جنگ برای اروپایی های قرون وسطایی بود. تمامی ابزار و ادوات جانبی جنگ ردی از چرم را در خود داشت .

تاریخچه چرم3 - تاریخ تولید چرم در جهان

با این حال، آنچه که سلاح ها و زره های اروپایی را از سلاح های ملل دیگر متمایز میکرد، استفاده از چرم بیشتر به عنوان یک جزء کمکی برای زره ​​پوش بود که برای نگهداشتن صفحات اصلی فلزی و یا استفاده از فلز زیر پوسته برای پر کردن شکافها یا ارائه حفاظت اضافی و آستری استفاده میشد.علاوه بر این، با افزایش باروت و استفاده از اسلحه و مواد منفجره، بسیاری از سربازان با پوشیدن کت های ضخیم به منظور محافظت در برابر اصابت گلوله تجهیز شدند. گاهی اوقات قطعات سست فلزی به زره های افزوده میشد، این یکی از آخرین فرم های زره ​​پوش چرمی بود که استفاده می شد، زیرا پیشرفت در ایمنی و سخت تر شدن مواد به زودی اختراع شد.

  • عصر قبل از مدرن و دوره مدرنیسم

در طول انقلاب صنعتی، چرم تبدیل به صنعت دیگری شد که با ظهور تکنولوژی جدید دگرگون شد.برای چرم، این می تواند به شکل مواد شیمیایی مختلف که در اثر برنزه شدن بسیار موثر باشد. در این دوره تاریخ تولید چرم در جهان وارد دوره ی جدیدی شد. برنزه کردن کروم اغلب به عنوان سر و صدا از این اکتشاف ها دیده می شود، هنوز هم به عنوان موثر ترین و موثر ترین روش برنزه کردن تا امروز است.با این عناصر برنزه سازی جدید و افزایش توانایی برای تولید محصولات بیشتر، صنعت چرم در طول این سال ها به شدت افزایش یافت. نه تنها کفش، کمربند، لباس و دیگر چیزهای بلکه مبلمان چرم، کیسه و لوازم جانبی نیز رایج شد.

در این زمان نه فقط کمیت، بلکه کیفیت کالاهای چرم نیز افزایش یافت. کیفیت زندگی در این دوره به طور چشمگیری برای طبقه بالا و قشر مرفه و قشر متوسط ​​افزایش یافت و به طور مستقیم به تقاضای بیشتر برای لباس و اموال بهتر منجر شد. تقاضای سبک تر شدن چرم و تولید کفش های سبک با ظاهر شیک و افزایش کلی استاندارد زندگی، باعث ایجاد تقاضا برای چرم نرمتر و رنگارنگ شد. چرم دباغی سبزیجات سنتی برای این نیازها خیلی سخت و ضخیم بود و بنابراین استفاده از نمک کروم اتخاذ شد و مواد کروم استانداردی برای تولید کفش مدرن، مد و اثاثه یا لوازم داخلی بود.

لباس چرم نرمتر شد و بیشتر بر زیبایی شناسی آن تاکید شد و مبلمان های چرمی هم ظرافت بیشتری پیدا کرد. با توجه به دوام و راحتی، چرم در طول تاریخ حمل و نقل و مبلمان همواره کمابیش مورد استفاده قرار گرفته است. هنگامی که تولید و استفاده از اتومبیل در جامعه باب شد، چرم انتخابی فوری برای مواد مورد استفاده در اثاثه یا لوازم داخلی بود. همیشه مواد ایده آل برای ساختن زین و تسمه و همچنین کفش بوده است.

تاریخچه چرم5 - تاریخ تولید چرم در جهان

گسترش صنعتی شدن چرم در قرنهای 18 و 19 تاریخ تولید چرم در جهان را دگرگون کرد، تقاضا برای انواع جدیدی از پوست ایجاد کرد، مانند پوشش چرمی برای ماشین آلات با اختراع خودرو، فن آوری مدرن برای نوآوری در صنعت چرم هر روز گسترش یافت. زیرا توسعه مواد شیمیایی و روش های پیشرفته پردازش، زیبایی شناسی ، حس چرم و همچنین کاربردهای احتمالی را گسترش داده است. چرم همچنان مواد انتخابی است نه فقط برای مبلمان تجاری و مسکونی بلکه برای وسایل نقلیه، حمل و نقل هوایی و دریایی و…

امروزه همچنان چرم برای مصارف مختلف پرکاربرد است. چرم شایع ترین ماده برای ساخت کفش است، همچنین بیش از نیمی از تولید جهانی چرم به سمت آن است.بزرگترین برند ها در صنعت مد و فشن از ان استفاده میکنند و ظرافت های بکار رفته در فرآوری های تکنولوژیکی موجب شده تنوع متفاوت تری نسبت به گذشته داشته باشد.

کاپشن چرمی - تاریخ تولید چرم در جهان

چرم مصنوعی

محصولات چرم مصنوعی ساخته شده در پتروشیمی نیز وجود دارند، از اینجا به بعد با ابداع این ماده تاریخ تولید چرم در جهان راه دیگری را ادامه میدهد و در کنار چرم طبیعی فرآوری شده چرم مصنوعی هم موجب رهایی از محدودیت های چرم طبیعی میشود هم رقابت میکند . هر چند که این محصولات نمیتوانند به عنوان یک جایگزین کامل برای چرم بکار بروند. در تولیداتی همچون کیف و لباس مورد استفاده قرار می گیرند و امروزه به دلیل تنوع بیشتر و نداشتن محدودیت در ابعاد و اندازه مخاطبان خاص خود را پیدا کرده است و عمده کارگاه ها و کارخانه های بزرگ تولید در صنعت مد و فشن از آن برای ارائه محصولات خود استفاده میکنند.میتوانید برای اطلاعات بیشتر مقاله چرم مصنوعی چیست را مطالعه بفرمایید.

علاوه بر این، کالاهای چرمی بیشتر به سمت دست ساز بود در حرکت هستند و در حال حاضر بیشترین چرم را که از طریق فرآیندهای صنعتی تولید می شوند، برای کار در دست دارند.

کاپشن چرم زنانه - تاریخ تولید چرم در جهان

نتیجه

تاریخ تولید چرم در جهان گواهی میدهد که احتمالا همیشه چرم یک عنصر حیات انسانی باقی خواهد ماند. درست همانطور که ما در طول تاریخ تغییر کردیم، هنر ساخت چرم نیز همین طور بود. در طول تاریخ تولید چرم در جهان چرم  همواره مهم بوده و همچنان یکی از بزرگترین کشفیات و اختراعات بشر است و به نظر نمی رسد هیچ نشانه ای از برچیدن و کنار گذاشتن آن وجود داشته باشد . با اینکه امروزه چرم های صنعتی و مصنوعی بازاری بس بزرگتر از چرم واقعی را به خود اختصاص داده اند و کارایی بیشتری نسبت به چرم بخاطر عدم محدودیت در ابعاد و اندازه دارند.ولی چرم جایگاه محکم خود را در طول تاریخ تا به امروز و احتمالا اینده حفظ خواهد کرد.

ترجمه و تالیف تیم تحقیق گروه طراحی و تولید بهل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *